Thuis een laadpaal, ja of nee?

04 november 2021 Achter-de-schermen
chrysler

De opkomst van de elektrische auto heeft ervoor gezord dat het aantrekkelijk wordt om thuis een laadpaal te laten zetten. Het heeft de nodige voordelen zoals dat je jouw auto gewoon thuis kunt opladen en dan elke dag met een vole accu weg kan rijden. Het is alleen belangrijk om zoveel mogelijk informatie hierover te hebben voor je de beslissing maakt om het te doen. Wij hebben een aantal belangrijke factoren voor je waar je rekening mee moet houden.

 

Laadpaal of Wallbox?

Er komt nogal wat terminologie kijken bij het plaatsen van een laadpaal. Zo kan je kiezen tussen een laadpaal of een wallbox , maar het verschil tussen een wallbox en een laadpaal is gauw uitgelegd. Een laadpaal is een losse paal, een wallbox is een laadpunt dat aan de muur van je huis wordt bevestigd. Verder verschillen de beide installaties niet van elkaar; alles wat we in dit artikel bespreken is één op één wisselbaar op zowel de laadpaal als de wallbox.

 

Is mijn huis geschikt?

In principe elk huis geschikt voor een installatie, maar bij moderne huizen zijn er wel wat extra mogelijkheden dat je moet weten ten opzichte van oudere huizen. Dit heeft te maken met twee verschillen: de stroomsterkte van de aansluiting en het aantal fasedraden van de aansluiting. De stroomsterkte wordt aangeduid in ampère (A) en fasedraden van de aansluiting bestaan of uit 1, of uit 3. Oudere huizen hebben vaak een 1-fase aansluiting, bij moderne huizen heb je vaak te maken met drie fasedraden. Wat deze aansluitingen vooral onderscheidt van elkaar is het vershil in stroomsterkte; bij een 1-fase aansluiting krijg je een fasedraad met 230 volt wisselspanning, en bij een 3-fasen aansluiting gaat het om 400 volt. In jouw meterkast kan je zien welke aansluiting jij hebt. Op de elektriciteitmeter zie je 220/230 V dan heb te maken met een 1-fase aansluiting, zie je 3x220/230 V of 280/400 V dan heb je een 3-fase aansluiting. 

Als jouw auto 3-faseladen ondersteunt zal de laadsnelheid ook drie keer zo snel zijn als 1-faseladen. Dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om een auto die alleen 1-faseladen ondersteunt op te laden met een 3-fasen aansluiting, het zal alleen niet zo snel zijn als bij een auto met 3-faseladen ondersteuning. Daarnaast is het mogelijk om van jouw 1-fase aansluiting een 3-fase aansluiting te maken, dit kan tussen de 250 en 300 euro kosten. Dit kan bij de netbeheerder en let er op dat het 3 maanden of langer kan duren.  

 

Hoe zorg ik dat mijn elektriciteitnet niet overbelast?

Een auto opladen vergt natuurlijk wel heel wat stroom dus hoe voorkom je dat jouw elektriciteitnet overbelast raakt?  Door een laadpaal met dynamic load balancing kan je ervoor zorgen dat dit niet gebeurt. die zal namelijk bijhouden hoeveel stroom er wordt verbruikt in je huis en past dan het laadvermogen aan erop. 

Met een 3-fase aansluiting is de kans op overbelasting uiteraad kleiner aangezien het verbruik over drie fasen verdeeld wordt. Dus als je een 1-fase aansluiting een andere optie om overbelasting te voorkomen zou dus ook zijn om te investeren in de overgang naar een 3-fase aansluiting.  

 

Kan ik mijn accu opladen met zonnepanelen?

Heb je zonnepanelen thuis dan wordt een laadpaal thuis nog aantrekkelijker, de energie van de panelen kan ook gebruikt worden om jouw auto op te laden en kost ook nog een zo goed als niks. Heb je nog geen zonnepanelen dan is dit nog een andere reden om te overwegen deze toch aan te schaffen. 

 

Wat kost een laadpaal uiteindelijk?

Uiteindelijk bestaat wat je betaalt voor het plaatsen vaan een laadpaal thuis uit:

  • Installatie
  • De kosten van de laadpaal
  • Indien nodig het omzetten van 1-fasestroom naar 3-fasenstroom
  • De kosten van de elektriciteit

Voor de installatie zelf kunnen de kosten sterk variëren afhankelijk van jouw thuissituatie en de laadpaal dat je kiest, maar reken op een bedrag tussen de 300 en 1900 euro.  De laadpaal zal tussen  de 500 en 1.200 euro kosten , waarmee je voor de totale installatie tussen de 800 en 2.400 euro kwijt bent. Zoals eerder vermeld zal het omzetten van 1-fasestroom naar 3-fasestroom tussen de 250 en 300 kosten, echter is dit niet noodzakelijk om te doen. De kosten van de elektriciteit zijn ongeveer € 0,23 per kWh, wat gemiddeld neerkomt op een kilometerprijs van € 0,045. 

 

Welke laadpaal is geschikt voor mij?

Nu dat de kosten en de mogelijkheden duidelijk zijn, wordt het tijd om een laadpaal te kiezen. Het is een groeiende markt dus er is keuze genoeg, dus waar moet je opletten? Uiteraad ben je vrij om te kiezen, echter zouden we als tip meegeven om ervoor te zorgen dat de laadpaal bij jouw auto past. Dat wil zeggen dat als jouw auto snelladen ondersteunt is het zonde om een laadpaal te nemen die dat niet heeft en andersom ook. Ten slotte is het altijd handig om het kiezen te denken aan de toekomst, dus mocht je een andere auto aanschaffen dat jouw nieuwe auto ook goed aansluit op de laadpaal.