Waterstof, de ideale schone brandstof?

15 november 2021 Achter-de-schermen
chrysler

Dat schoon rijden steeds belangrijker wordt  is te  zien in de stijgende vraag naar elektrische auto's, echter is dit niet de enige mogeljikheid om mileubewust auto te rijden. Een ander mogelijkheid is namelijk waterstof. Waterstof is geen brandstof, maar juist een energiedrager. Een auto tankt waterstof die in een brandstofcel met zuurstof in water wordt omgezet. Hierdoor wordt elektrische energie geproduceerd en wordt de motor aangedreven. Het enige afvalproduct van deze proces is water, dat betekent dat waterstof auto's volledig CO2 vrij zijn. 

Voordelen van waterstof

Waterstof is het lichtste, meest voorkomende en eenvoudigste element in het universum. Het is een reukloos, kleurloos en zeer licht ontvlambaar gas. In tegenstelling tot bijvoorbeeld aardgas wordt waterstof niet uit de grond gehaald, maar moet het geproduceerd worden. Dat gebeurt onder meer door middel van elektrolyse: een chemisch proces onder invloed van elektriciteit, waarbij water zich splitst in zuurstof en waterstof. Er wordt onderscheid gemaakt tussen groen waterstof en grijs waterstof.

De gemiddelde actieradius van een waterstof auto is tussen de 500 en 650 km voor persoons auto's, voor bussen en vrachtwagens is dit afhankelijk van de grootte van de waterstoftank die er in is ingebouwd. Om met een elektrische auto net zo ver te rijden zou je de accu eerst helemaal moeten opladen en afhankelijk van de laad mogelijkheden van de auto kan dit minimaal 5 uur duren en 1 uur met een snellader. Met een waterstof auto is tanken makkelijk en snel, het is namelijk precies hetzelfde als bij een conventionele auto en kan je binnen 5 minuten al klaar zijn.

Samen met EV's lijkt het erop dat de toekomst van vervoer is en er zal de komende jaren veel in worden geïnvesteerd. Met evenementen als de World Hydrogen Summit van maart 2022 is het duidelijk dat overheden en bedrijven interesse hebben om de waterstofindustrie verder te ontwikkelen. Op dit moment wordt het meest op waterstof gereden door leaserijders, openbaar vervoer en taxibedrijven. Dit komt mede omdat er in aanbesteding van de overheid schone voertuigen steeds vaker een vereiste zijn. Ook leasen is mogelijk, een klein aantal aanbieders van leaseauto's bieden inmiddels een waterstof auto af-fabriek aan.

Waterstof rijden

Momenteel zijn er 2 autofabrikanten die waterstof auto's produceren:Toyota(Mirai) en Hyundai(Nexo),  en ligt vooral aan de beperkte tank mogelijkheden. Al wordt hier wel aangewerkt door de overheid en bedrijven als Orangegas. Er zijn momenteel in totaal 12 waterstofvulpunten in Nederland in o.a. Assen, Den Haag en Amsterdam en er zijn twintig projecten actief voor nieuwe locaties in o.a. Leeuwarden, Schiphol, Borne, Breda, Delfzijl, Steenwijk en op diverse plekken in Drenthe.

Daarnaast is het mogelijk om een bestaand voertuig om te laten bouwen naar waterstof, echter gebeurt dit nu vooral bij bussen en vrachtwagens. Dit doe je door in een elektrische bus een waterstof range extender te plaatsen om meer kilometers elektrisch te rijden. Bij vrachtwagens is het ook mogelijk om een dieselchassis om te bouwen naar waterstof. Veel bedijven zetten hun bestelbussen en personenauto's om naar waterstof.

Is waterstof beter voor het mileu dan elektrisch?

Tank-to-wheel stoot een waterstofauto niets uit. Well-to-wheel is dit afhankelijk van afkomst van waterstof. Hierdoor zijn de meningen zijn verdeeld over of waterstof beter is voor het mileu dan elektrisch rijden, echter is dit afhankelijk van hoe de elektriciteit dat wordt gebruikt voor de productie wordt opgewekt. Zogenaamde grijze waterstof dat wordt geproduceerd met energie gewonnen met aardgas is niet helemaal  CO2-vrij gezien de bron. Groene waterstof dat wordt gemaakt met wind- en zonne-energie is de schoonst denkbare brandstof.