Openbaar laden, hoe moet dat?

29 maart 2022 Achter-de-schermen
chrysler

Met de stijgende prijzen voor benzine en diesel is elektrisch rijden nu vaak voordeliger. Toch zitten er ook verschillen tussen de goedkoopste en duurste openbare laadsessie afhankelijk van welk(e) laadpas (abonnement) je gebruikt. Rijd jij al elektrisch? Vergelijk dan laadpassen met elkaar, en vraag de juiste (gratis) laadpassen om op je laadkosten te besparen. Waar moet je op letten?

De juiste laadpas voor elke laadsessie

Helaas is er niet één laadpas waarmee je bij elk openbaar (snel-)laadpunt het voordeligste kunt laden. Heb je maar één laadpas bij je? Dan betaal je waarschijnlijk meer aan laadkosten dan nodig als je regelmatig op verschillende plekken moet laden. Want de laadtarieven zijn lang niet overal gelijk. 

De beste oplossing voor openbaar laden is om meerdere (gratis) laadpassen bij je te hebben. Je kunt dan met de juiste laadpas bij de juiste laadpaal laden, voor het meest gunstige tarief.

Welke laadpas bij welke openbare laadpaal gebruiken?

Er zijn in Nederland heel veel laadpas partijen en laadpaal exploitanten die allemaal hun eigen tarieven en voorwaarden hanteren. Dit maakt het niet makkelijk om te weten waar je nou het goedkoopste kunt laden. Zeker wanneer je wel eens naar het buitenland rijdt.

Afspraken tussen laadpas – en laadpaal aanbieders

Goed om te weten is dat laadpaal aanbieders vaak afspraken hebben met laadpaal exploitanten. Daardoor kun jij als elektrisch rijder bijvoorbeeld goedkoper laden als je met laadpas X bij laadpaal Y gaat laden, en niet bij laadpaal Z. Andersom ben je soms ook flink duurder uit als je bij de ‘verkeerde’ laadpaal gaat laden.

Zo rekent Eneco momenteel bijvoorbeeld bij de eigen laadpalen geen starttarief en een vast laadtarief van € 0,23. Bij alle andere laadpalen betaal je meteen € 0,61 starttarief en € 0,13 méér per kWh.

Stel nu dat je jouw EV met nu nog 20 kWh accucapaciteit wil volladen met de Eneco laadpas tot de maximale capaciteit van 80 kWh bij een niet-Eneco laadpaal. Dan kost dat je dus € 22,21. Bij een Eneco laadpaal zou het je maar € 13,80 kosten. Een verschil van € 8,41 op één laadsessie.

Om zoveel mogelijk van de prijsafspraken tussen laadpaal aanbieders en laadpaal exploitanten te kunnen profiteren, is het handig als je meerdere passen bij je hebt. Daarmee is de kans het grootst dat je bij elke willekeurige laadpaal de juiste pas bij je hebt voor de beste tarieven.

Laadpas zonder abonnement

Laad je overwegend thuis of op je werk, en weinig bij een openbaar laadpunt? Dan is het slim om één of meerdere gratis laadpassen aan te vragen. Daarmee betaal je wel een starttarief per sessie en een vast of variabel tarief per kWh, maar geen maandelijkse abonnementskosten.

Om het voordeligst te laden met een laadpas zonder abonnement, kun je het beste voordat je gaat laden even in de app van de laadpas aanbieder kijken bij welke laadpaalpartijen de starttarieven en variabele tarieven het voordeligst zijn op dat moment.

Laadpas met abonnement

Laad je vooral op bij publieke laadpalen? Dan wil je ook één of meerdere laadpassen met abonnement bij je hebben. Met een laadpas met abonnement betaal je namelijk niet elke keer het starttarief van tussen de € 0,12 ct. en € 0,36 ct.

Omgerekend is zo’n abonnement van zo’n € 3,- tot € 5,- per maand bijna altijd voordeliger vanaf zo’n 15 laadsessies. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van welke laadpas je gebruikt.

Laadpas met vast of variabel tarief per kWh

De laadtarieven zijn helaas nog lang niet overal even transparant en duidelijk. Vind je het uitzoeken van de voordeligste laadpas te veel gedoe op het moment dat je wil gaan laden? Dan is een gratis laadpas met een vast tarief per kWh het makkelijkste.

Je betaalt dan altijd het vaste laadtarief, ongeacht de laadpaal. Dit hoeft dus niet altijd het goedkoopste te zijn, maar geeft je wel duidelijkheid over de prijs.

Wil je vooral zo goedkoop mogelijk uit zijn? Dan is het handig om ook één of meerdere laadpassen met een variabel tarief bij je te hebben. Zo kun je in combinatie met de juiste laadpaal het meeste besparen.

Openbaar laden nu vaak ook goedkoper dan thuisladen

Heb je, of overweeg je thuis een laadpaal? Ook dan is het goed voor je portomonee om laadpassen te vergelijken. Want thuisladen is met de huidige stroomprijzen óók duurder geworden voor iedereen die (onlangs) een nieuw energiecontract heeft lopen. Inmiddels betaal je tot wel € 0,62 per kWh, in plaats van de gemiddelde € 0,25 per kWh eerder in 2021.

Conclusie: Neem meerdere laadpassen om het voordeligst openbaar te laden

Vaak is een combinatie van (gratis) laadpassen de beste oplossing om zo voordelig mogelijk te laden. Met laadpas vergelijken zie bij welke laadpas aanbieders je vaste – of variabele laadtarieven betaalt, eenmalige kosten, en wel of geen starttarief.